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AI / KI wird die Physikdidaktik mehr transformieren als jede andere Innovation:

Agile and AI Ready Institute

Das Institut für Physikdidaktik unterstützt und erforscht den transparenten Einsatz von künstlicher Intelligenz (KI) auf allen Ebenen des Bildungsprozesses. Studierende können generative künstliche Intelligenz nutzen, um Informationen zu recherchieren und zusammenzustellen, Texte zu übersetzen, Grafiken zu erstellen und Medien zu entwickeln.
Wichtig ist, dass dies in kooperativer und transparenter Weise geschieht.

Studierende arbeiten gemeinsam in Serversystemen, die KI-Tools bereit stellen (z.B. Discord), tauschen ihre Prompts ( (*) s. Praxisbeispiel u.) und Ergebnisse aus und dokumentieren ihre:

  • Zielsetzung
  • Herangehensweise
  • Entscheidungen
  • sowie Testergebnisse

...in Portfolio.

Diese Portfolio fassen die Ergebnisse der Zusammenarbeit von Mensch und Maschine übersichtlich zusammen und machen die Herkunft prüfungsrechtlich eindeutig klar.

Digitale Werkzeuge können stupide Arbeiten mit hoher Qualität erledigen und den Menschen dadurch wirksam entlasten. Die Mitarbeiter*innen werden dazu aufgerufen, diese Entlastungen in allen Bereichen zu nutzen – z.B. bei der Erstellung von Berichten und der Durchführung von Übersetzungen. Die gewonnene Zeit sollen sie nutzen, um Entscheidungen verantwortlich zu treffen, offen für Neuerungen zu bleiben, sich auf ihre wichtigen Aufgaben zu konzentrieren und mutig sowie wertschätzend miteinander umzugehen.

Mehr dazu:
Beschluss der Bildungsministerkonferenz vom 10.10.2024 | Handlungsempfehlung für die Bildungsverwaltung zum Umgang mit Künstlicher Intelligenz in schulischen Bildungsprozesse | PDF zum Download (2,8 MB)
Hinweise zu textgenerierenden KI-Systemen im Kontext von Lehre und Lernen... | PDF zum Download (1,0 MB)

Neuer Vortrag für Lehrkräfte: Künstliche Intelligenz in Schule und Bildung...


Praxisbeispiele

Visual-Genese in Midjourney Bot

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(*) Prompt-Generierung in ChatGPT

„Kommando“ für Prompts => give me a list of literature and each a short summary about gamification in education

  1. "The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education" by Karl M. Kapp
    This book provides an overview of gamification in education, including its definition, the key elements of games that can be used in education, and the benefits and limitations of gamification. The author also provides guidance on how to design and implement effective game-based learning experiences.
  2. "Serious Games: Mechanisms and Effects" by Walter R. Boot, Andrew C. Wade, and Henry S. Mahncke
    This book focuses on the design and evaluation of serious games, which are games that are specifically designed for education or training purposes. The authors provide insights into the psychology and neuroscience of games, as well as the design principles that are necessary for creating effective serious games.
  3. "Games and Simulations in Online Learning: Research and Development Frameworks" edited by Cathy McLoughlin and Rosemary Wright
    This edited book provides a comprehensive overview of the research and development of games and simulations in online learning. It covers topics such as the design and evaluation of games and simulations, the use of these technologies in various subject areas, and the pedagogical and technological challenges of implementing these tools in education.
  4. "Gamification in Education: What, How, Why Bother?" by Kevin P. O'Malley
    This book provides a practical guide to gamification in education, including how to design, implement, and evaluate game-based learning experiences. The author also provides a critical analysis of the benefits and limitations of gamification, as well as its potential for addressing key educational challenges.
  5. "Gamification in E-Learning: Theoretical and Practical Perspectives" edited by Luciana B. Darra, María Victoria González-Sanmamed, and Isabel M. Martínez
    This edited book provides a comprehensive overview of the field of gamification in e-learning, including the historical context, current trends, and future directions. The authors provide insights into the theories, models, and frameworks that underpin gamification, as well as practical guidance for designing and implementing effective game-based learning experiences.

Text-Generierung in ChatGPT

ChatGPT BOT — 16.02.2023 19:43
Wintermute: write a poem about artificial intelligence and physics

AI(gpt-3): A tale of two sciences,
One is AI, the other is physics,
They each bring something unique,
Achieving great feats, so unique.

AI finds patterns, abstracted and deep,
In data, and insight, it can keep,
Physics is more tangible,
It governs our world and is so very stable.

But when the two are combined,
A powerful force is aligned,
The potential of what can be done,
To explore the world and have some fun.

The possibilities are endless and grand,
With these two sciences in hand,
Creating new technologies,
For us all to see.